måndag 14 december 2015

Att mötas på ett medmänskligt plan

Jag har mött människor runt om mig som behöver mötas lågaffektivt, detta tar sig uttryck i att skapa balans i en mer eller mindre kaotisk situation/vardag.  Jag upplever livet som ett ständigt flödande av energi, det gäller bara att kanalisera energin på rätt sätt. Vare sig det gäller vänner eller någon jag mött någon gång i min profession. Alla människor vill bli sedda och lyssnade på, detta gör vi inte bara med det tal och ögonkontakt utan även genom att bemöta en människas energi.

När jag pratar energi är det känslan som vi människor får tänker jag bland annat på, knuten magen, trycket över bröstet eller pirrandet av fjärilar bland många. Jag tror du känner igen dig i att någon gång haft en intuition att stämningen ändras, eller att du känt bemötandet ändras efter ett starkt besked (ex. blivit sårad, sviken osv). Det är lättare att ta på de negativa då vi oftast är mer uppmärksamma på dessa, de talar tydligare till oss då vi inte alltid vill hoppas för mycket på det goda (lite jante).

Jag refererar alltså det som energi, av vilken anledning då? Jo du och jag har energi som vi kan leda till olika saker, så som irritation, glädje, hopp, ilska osv. Vissa av dessa kostar mer ansträngning och vissa kan skapa så att vi får tillbaka kärlek är ett sånt exempel.

Så när vi talar till en annan människa, är det alltid ett plus att känna av var den man pratar med befinner sig. Det är för ens då den verkligen känner sig lyssnad på, i det stora hela upplever vi någon som är mer lika oss (energimässigt) mer lyssnande. Det är även lättare att få personen att bli mindre irriterad eller arg när du möter den närmare sitt egna känslomässiga läge.


Att bry sig är inte bara att använda öronen utan att våga se dina medmänniskor.

//Kristoffer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar