onsdag 11 december 2013

Från att överleva till att tillhöra

Jag vill att dagens samhälle kraschar för att vi måste se till vad som är rimligt!

Att jaga har varit något som vi människor alltid ha gjort, men från djur till status känns steget ganska långt. Från att överleva till att vi vill tillhöra, så idag är status vad vi vill uppnå vare sig det är igenom en bild på mat eller genom att någon ska “gilla” en statusuppdatering.

Det finns flera saker i hur viktig status är för oss, dels att vi handlar rent ytliga saker och ting eller att vi skapar mer abstrakta saker som ex. vår identitet. Nu vill jag att du tänker till, det är väldigt få som frågar om dina nya skor eller vad det nu än det nya är. Detta ting/beteende blir otroligt snabbt en del av din vardag, det försvinner i mängden.

Att vi lever i ett förkastligt samhälle, där nyheter, bilder, åsikter och våra liv är blinkningar vilka försvinner snabbare än det arbete som låg bakom dem. Vi strävar efter det som gör oss unik, det som vi anser vara “jaget”. Vi konstruerar bilder och köper saker som ska hjälpa oss att förstärka denna bild, men vem analyserar dig? Är inte alla andra för fokuserade på det egna jaget för tänka på dig?

Det som samhället här skapat för att vi inte ska “stå still” är nya genrer, “inne” färger, mode, smaker allt detta för att vi ska skapa och förstärka vår identitet. Men när sen det blir mainstream så blir det inte lika hett, då hittar vi de nya produkterna för vi vill inte vara som alla andra (men ändå tillhöra).
Det är inte vi människor som skapar det unika hos oss, utan detta ligger alltså hos företagen. Allt som företagen tar fram, vill de skapa en status runt om en unik produkt. För skapa länken till oss människor så behöver fokusen och spektrumet ligga i att skapa mainstream men även det som är blivande unik produkt. Detta så vi får möjligheten att skapa det som “är vår typ av produkt”, alltså för att förstärka vår identitet. Som förtydligande exempel, pågår ständiga förflyttningar som visar på att vara unik förflyttar sig, ett ex. är när miljövänligt blivit mainstream så blir närodlat det som är det unika.


Jag hoppas alltså på det förkastliga samhället tappar sitt fäste och följer sitt innehåll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar