måndag 24 mars 2014

Lita på pedagogernas möjlighet att fatta beslut!!

När jag möts av de senaste dagarnas diskussioner om lärarnas rätt till att handgripligen konfrontera barn som inte klarar av att vistas i klassrummet, blir jag upprörd av den negativa enighet som samhället ställer sig oförstående bakom.

Röster om att de måste klara av sitt jobb med att prata eller säga till barnen på skarpen, bevisar att förståelsen för hur skolan ser ut idag är tappad. Det finns forskning som visar på att människan klarar av att förstå konsekvenser vid 27-28 års ålder, de vuxna ska finnas till för barnen så de i en säker miljö kan öva på sitt samspel med andra.

När vissa barn springer runt och stör alla andra eleverna, är det ett beteende som är ok? Har de andra eleverna ens en möjlighet att arbeta/klara av målen i skolan? Tappar barnen inte sitt förtroende för de vuxna och samhället när elever kan bete sig hur som helst?

Jag litar till 100 % att de pedagoger som jobbar med mina barn har omdöme att förstå när det är dags att bryta och skulle det vara fara för andra barn eller att de förstör på annat sätt, att de hjälper mitt eller någon annans barn ifrån den situationen. 

Barn behöver tryggheten att vi vuxna ingriper och hjälper dem när det blir fel, dessa ramar är det viktigaste vi kan ge våra barn. Ge pedagogerna vår tillit till att de vet bäst hur våra barn ska få en trygg vardag, och att de på ett tryggt sätt får träna för att klara av samspelet/livet.


//Kristoffer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar