fredag 21 mars 2014

Samhället tappar sin livsvilja

Jag har hamnat i ett vakuum som gjort mitt liv till långfil, lättflytande och väldigt intetsägande.

Detta kan ha att göra med att jag var iväg på nomineringsstämma för mitt parti, där jag fick vara med om en diskussion om hur vi politiker ska agera. Många politiker som jag möter tillämpar en gemensam hållning i många (alla) sakfrågor för att få en starkare politisk ställning som parti, där man ska diskutera frågan innan och kommit till ett gemensamt beslut inom partiet. Dock faller detta (ofta) på grund av att det finns få starka ledare som toppstyr, och detta är vad jag kalla partipiska.

Jag som person är väldigt noga med att hålla mina egna åsikter i alla lägen, jag har svårt att se att genomgående att jag ska rösta för någon annan än mina egna värderingar. För gör jag det faller meningen med att rösta på personer som ska in i kommunfullmäktige eller riksdagen, röstar jag på en person vill jag att den för sin talan inte följer någon annan.


Att detta precis som all form av kortsiktiga politiska tankar är det som förstör samhällets syn på politiker, är inte så svårt att förstå. I min presentation på nomineringsstämman så gick jag in på vad som fick mig intresserad av just politiken, vilken är kritiken mot samhället och beslutsfattarna hur den genom århundraden har utvecklat vårt samhälle. I år måste vi ifrågasätta politiken som den ser ut idag, ifrågasätta politikerna som lever under en partipiska och inte kan ta ansvar för samhället eller sina väljare. För annars gör det vårt samhälle färglöst och viljan att förändras och förbättras kommer sakta att dö ut.  

//Kristoffer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar