söndag 26 januari 2014

Sanningen är en känslomässig lögn

Häromdagen hamnade jag i en diskussion, då jag efteråt kände jag mig nöjd över att jag genomfört det jag ville säga. Längre tänkte jag inte. När jag senare på kvällen reflekterade över situationen så hade jag inte “vunnit” många delar i diskussionen, men jag fick förståelse och tog in det som motparten bryskt la fram. Genom argumentationen har jag nu fått mer kunskap än om valt att inte ta den, trots att saker och ting kom att bli lite hätsk.

Tankarna började snurra om jag någonsin har rätt på egen hand, och vad är det jag bygger min argumentation på? Jag brukar säga att jag tycker om att ha fel, det är endast då vet jag att jag förstår något nytt och utvecklar mig. Det är naturligtvis skitjobbigt att ha fel, jag hatar det rent av i vissa situationer.

Att komma vidare i en diskussion, där underlättar det om man kan acceptera att ha fel. Men vi har det som kallas känslor, vilka hjälper till att blockera vägen in till att acceptera att vi kan ha fel. Av vilken anledning känslorna försvårar såg jag klart för mig när jag var hos mig kära bror på annandag jul. De bjöd på en efterrätt som av någon anledning smakade ananas utan att det var någon i. Detta blir en urspårning från ämnet men bara tillfälligt för att förklara min tanke. 

Tänk på något som smakar speciellt som ananas eller whisky; så med ex. whisky kommer olika smaker i en viss följd exempelvis styrka följd av rökighet, frukt och avslutas med tjära. Dessa följder finns i allt annat, man kan se livet som kombinationer. Ett annat exempel är en känsla av Dejavu; kombinationer av intryck som skapar en känsla av en redan upplevd händelse.

Allt vi har runt om oss är dessa kombinationer och dessa kombinationer är olika känslor som kombineras för att skapa våra minnen. För vårt minne inte en videokamera som registrerar allt i vår väg, vi upplever det mesta genom känslorna och dessa blir till minnen. När vi ska diskutera använder vi våra minnen, vilka byggs av känslor.


Människan är alltså otroligt ensidig i sin argumentation, hon behöver en annan vinkel av verkligheten. Här är varför jag känner mig närmare sanningen när diskuterar/tjafsar tillsammans med andra, det pusslar ihop mina tankar bättre och till en mer äkta verklighet.

/Kristoffer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar