måndag 9 december 2013

Svårigheten med att anpassa skolan efter samhället

Jag läser tidningen och lyssnar om hur föräldrar och framförallt lärare berättar om situationen i skolan. Visst är det värsta delarna som hörs i medierna, men det är inte på något sätt förmildrande! Vi har tappat vår riktning med skolan och det visar de berördas berättelser.

Det är viktigt att barnen får sin rätt till en skolgång och förutsättningarna till ett liv där de inte ska behöva känna att de har hamnat efter. Det är av stor vikt att diskussion måste upp till ytan, vi måste trycka på så att det satsas på skolorna nu! Diskussionen går varmast om att det saknas resurser i skolan, om ohållbara situationer med elever som stör andra och inte minst förstör för sig själva.

En stor del i problemet ligger i att skolan länge har varit en del i socialiserandet av nya industriarbetare, är speciellt tydligt nu och i delarna;  –Kom i tid –Lyssna på aktoriteter –Kön är viktigt (då tänker jag på kösystemet också). Idag lever vi ett liv där 10 000-tals industrijobb har flyttats till andra länder, vi har inte längre en naturlig följd där eleverna går ut från skolan in till arbete. Det är svårt att idag anpassa skolan efter samhället som vi gjorde en gång, mestadels för att idag fungerar inte mallen “alla har liknande jobb”.

Detta får mig att tänka på en pappersutskrift med en bild på glada barn, under bilden stod det en textrad som fastnade i mitt huvud. “Vi vet inte vad vi utbildar våra elever till för yrken, eftersom deras yrken inte finns än.” Bilden hängde i ett lärarrum och där utgjorde den en ofrånkomlig sanning, osäkerheten runt om riktningen i var vi är på väg.

Riktningen styrs ofta av hur pengar ska distribueras och när jag suttit med i möten där skolan har diskuterats, vare sig det är i en universitetstyrelse eller om det är på kommunal nivå i en skolnämnd, är det peng per student/elev som bestämmer kvalitén. Jag förstår att det är viktigt att prata i dessa termer, då samhället har sin måttstock över kostnader och resultat. När det nu ser ut såhär, kostar inte väldigt få elever väldigt mycket och de tar dessutom resurserna från sina kamrater..eller?

Sluta tänk kortsiktigt och våga satsa på resurser i skolan, för som det heter; Vi ärver inte jorden av våra fäder, vi lånar den av våra barn! Så möta barnen med tryggheten och möjligheterna att lyckas, med tydligheten att var vi än landar så kommer vi leda dem till en bra framtid!

/Kristoffer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar