måndag 30 december 2013

Samhället gillar strävan efter lögnen

Det är orden vi har som definierar oss till det vi är i våra och andras ögon.

Att en litet löfte om ett samtal eller besök inte blir av, växer sig till att bli något som är förväntat och varje gång så rämnar en bit av mig.
Tiden har gjort att jag klarar att ta det bättre, dock svider det alltid till som när jag skär mig på papper. Besvikelsen när någon lovar och inte kan stå kvar vid sitt ord, jag blir allt som oftast dramatiskt svarta inombords och sårad.

En sensmoralhistoria jag alltid kommer ihåg är den om Peter och vargen, historien om när han ska vakta fåren på skoj skriker att vargen kommer, sen när vargen kommer tror ingen honom. Historien har mer värde i sig än någonsin, i och med närheten till allt lättflyktiga medier och transparanta liv. Vilket gör att orden är vårt förtroende, detta är det viktigaste vi har som människa. Trots detta så tar vi lätt till löften som vi inte håller och slänger oss med vita lögner.

Ett samhälle som är så ”like”-törstig kan vara svårt att värja sig emot, dock tror jag att vi värdesätter sanningen och äkta löften mer än det den transparanta ytligheten. Peter har gjort allt för att vara den roliga och jagat like istället för skydda sin heder, det är en lättare väg att gå men det goda i livet har alltid en smak av rävgift först innan sötman slår in…

/Kristoffer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar