söndag 15 december 2013

Är det ok att sälja dig själv eller ditt barn för, 500 eller 30 000?

Ute är det är det två minusgrader och i min varma lägenhet är ett ljus tänt, jag sitter och lyssnar på over the rainbow. När mina fingrar nu ligger på tangenterna, tänker jag på en vän till mig som ofta påtalar den sida hos henne som kraftigt ogillar den mansdominerande sidan av samhället. Jag har tänkt ofta på just hennes kommentarer och jag känner en förståelse i det hon säger, trots detta så varje gång jag ska skriva eller prata om det tar det stopp. Jag är dålig på att känna orättvisan som skulle varit riktad mot mig om jag var kvinna.

Det som får mig att inse att det aldrig är långt till det illamående och orättvisan jag nu känner, är när jag först ser på uppdrag granskning om trafficking. Om ”Nadja” som de kallar henne, har nu i 5 år vandrat på gatorna i Sverige och sålt sin kropp för 500kr. Det är männen som tar hit kvinnor från de fattigaste länderna, de säljer henne och tar pengar för att de anser sig ha rätt till dem. Jag ser när hon blir hotad, hur bär kniv så hon kan försvara sig mot män som beter sig illa. (svtplay.se)

När programmet är slut går jag in av en slump på Expressen, där läser jag hur det går att köpa ett nyfött barn för pengar… Den avsmak som växer för den syn som finns på kvinnan, men även på pengar som skapar efterfrågan av dessa ”tjänster”.

Hur jag mina händer skakar när jag läser om att ”Flera gånger per år upptäcker polisen i Nigeria en ny bebisfabrik. Där hålls kvinnor fångna för att föda barn som ska säljas illegalt till antingen adoption, ritualer eller slaveri. Dessa ”fabriker” är verksamheter som kriminella tagit över, tidigare var de hem för kvinnor som behövde hjälp, men idag säljs där nyfödda flickor för mellan 27 000 till 33 000 kr och en nyfödd pojke mellan 29 000 och 49 700 kr. (expressen.se)


Det fruktansvärda i detta bränner inom mig och jag kan inte hjälpa att tårarna rinner…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar