söndag 23 februari 2014

Ytlighet föder livets mening

OS är nu äntligen slut, dessa toppar och dalar. Att se Kalla´s lycka ger mig också en otrolig lycka, en kick. Sen när jag ser hennes blick, den totala uppgivelse som hon visade efter tre milen ville jag göra allt för att kunna ge henne ett leende. Det är de sekunderna av kicken jag vill åt, kan man säga att meningen med livet "kicken"? den korta sekund av "tillfredsställelse"?

För hur jag än vrider och vänder på allt, så är det för någon form av kick vi lever. Allt jag gillar, mitt jobb, kaffet jag dricker, maten jag lagar, löpningen, kunskapen, möten med människor och även tv-programmet eller filmen.

Det finns två sidor av detta, först är att vi människor vill ha snabb tillfredsställelse en quick fix,  just för att vi inte kan se det vinsten i det långvariga. För att vi vill se en direkt konsekvens av ett handlande, det andra och oftast den bättre lösningen är inte lika belönande eftersom den är långsam och oförståelig för vår hjärna.

Jag kanske känns lite negativ men detta har utvecklat vårt samhälle, alltså på sättet vi lever genom att vara uppkopplad stämmer helt överens med detta. Vi får likes, det ger kicken.. Men är det även så att ordet vänner vattnas ur genom detta, vänskapen uppskattas mer i ytlighets jagande än vad det grundar på med djupgående relationer?

/Kristoffer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar