onsdag 12 februari 2014

Genom tabu skapas beroende

Hamnade i ett samtal om pedofili, ett svårt ämne med mycket känslor och en oerhörd tabu.
Min kollega tyckte (som även jag tyckt) att varför särbehandla jordens avskum, genom att sätta dem på specialavdelningar och inte bara kasta in dem med på ett vanligt fängelse och låta gallringen ske.

Jag har en tro om att vi människor föder våra beteenden och detta gör vi även med beroenden till en början, vissa saker kan förstärka beroenden som bland annat tabu. Locket läggs på, det är inte någon för sin värld som skulle vilja gå ut med att den är alkolist, spelberoende eller pedofil. En skam som föder beroendet som gräver ett djupare hål, som tillslut tyvärr skapar (i värsta fall) point of no return och en sjukdom. Det är bara att se till det som vi alla är beroende av; godis, kakor, läsk alltså socker, det kan vi alla relatera till att det skapar en liten grop men det är bara för att det inte är tabu.

Att döma någon för sina handlingar är lättare än att förstå en sjukdom som vi inte alla har förståelse för, detta eftersom det inte är något någon som pratar om anledningen till sjukdomen.

Hittade denna nu efter jag skrivit, en intervju med en pedofil  ”Jag valde inte att bli pedofil”
.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar